tirsdag den 15. maj 2012

Hearts of Iron II


”Agh, pis og lort!” Sådan tænkte jeg, for at være ærlig, da jeg opdagede, at deadlinen for at poste et blogindlæg hastigt nærmede sig. Jeg kunne ikke tage mig sammen. Google blev flittigt brugt til at finde noget historisk formidling på nettet, men lige meget hjalp det – jeg havde nemlig kastet mig over den ultimativt mest tidskrævende overspringshandling: computerspil. Spillet hedder Hearts of Iron II, og det handler mit blogindlæg om. Bum.
Hearts of Iron 2


Beskrivelse
Hearts of Iron II (HOI2) er et strategispil, der foregår i perioden 1936 til 1947 (alt efter, hvilken udgave af spillet man har). Man kan administrere næsten alle lande, der eksisterede i perioden, og formålet er, at man skal styre landet igennem de kritiske år på bedste maner. Tiden går støt og roligt frem og spilleren har hele tiden overblik over, hvor man er i tid og rum.

Som ”hersker” kan man pille ved en ret overvældende mængde af barometre. Den politiske udvikling kan man påvirke, ved at gøre sit land mere eller mindre demokratisk, højre- eller venstreorienteret osv. Man kan udnævne officerer og fyre kritiske røster i administrationen. Man kan satse på diplomati, oprustning, krig og lign. Invasion, annektering og forsvarsalliancer, der naturligvis senere brydes, er nogle af de beslutninger, man løbende skal træffe i spillet, mens historien udfolder sig. Forholdet til nabolande skal plejes, hvis man ikke selv vil invaderes, ligeså vel som det til sin egen befolkning skal det.

At træde et skridt op af udviklingens stige kræver selvfølgelig både ressourcer, mandkræft, videnskabelig avancering og meget mere. Prioritering af disse områder er derfor helt afgørende for, om man kan nå sine mål og ikke bliver rendt over ende af en omverden, der ruster sig til krig.

Som det måske kan fornemmes på beskrivelsen af HOI2, så spiller landenes kulturelle udviklinger ikke en betydelig rolle. Det gør de militærstrategiske overvejelser derimod. Alt peger mod krig, hvilket bibringer HOI2 et meget højt spændingsniveau!


Et kontrafaktisk krigsspil?
Som nævnt kan man spille næsten alle nationer, hvoraf Sovjetunionen, Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA er nogle af de mest magtfulde. Man kan dog også vælge at spille små nationer, som fx Danmark. Her gælder det ikke om at sikre verdensfreden eller verdensherredømmet, men derimod om at navigere en småstat gennem rørte vande vha. diplomati, alliance- og neutralitetspolitik. Det er med andre ord et meget realistisk billede af landendes formåen, der tegnes i HOI2.

Alt efter, hvilke barometre man piller ved, og hvilke beslutninger man tager, bliver ens land mødt med nye udfordringer. Vælger man at satse meget hårdt på industri og oprustning, vil nabolandene fokusere deres kræfter på ens land og man kan hurtigt befinde sig i en blodig krig. Satses der ubetinget på nedrustning, risikerer man at udgøre et ”militært tomrum”, som nabolande uden videre vil vade henover. Dilemmaer der også i virkeligheden dominerende 30’ernes udenrigs- og sikkerhedspolitik i Danmark og resten af verden.

De interne og eksterne dynamikker i HOI2 gør det til et veludviklet kontrafaktisk krigsspil, der på fin vis illustrerer konsekvenserne af at træffe eller af ikke at træffe beslutninger i en svær tid. Det er dog ikke hele sandheden.

Man kan nemlig også vælge at følge den virkelige udvikling, hvis man fx som Tyskland vælger at annektere Sudeterlandet i 1938, nakke Polen i 1939 og nuppe Frankrig i juni 1940. Alt efter, hvor dygtig man er til historie og computerspil, vil det også lykkes meget godt. Lige i Tysklands tilfælde plejer jeg dog at afvige en smule fra Hitlers originale planer. Operation Barbarossa = fail!

Screen shot fra spillet. Simpel grafik hjælper på brugervenligheden.


Styrker og svagheder
HOI2 er ikke blevet skabt som et historieformidlingsprojekt. Det er der ingen tvivl om. Men når det så er sagt, så spiller den historiske udvikling, reelle begivenheder og virkelige problemstillinger en central rolle i dette computerspil. Som tiden skrider frem, colaflaskerne tømmes og opvasken ophobes, erhverves der alligevel en stærk viden om, hvad der foregik i perioden frem til og under den anden verdenskrig. Det Brunbech ville kalde ”stelth learning”.

Man præsenteres løbende for historisk ”korrekte” dilemmaer. Hvis man fx spiller som Storbritannien, når Tyskland annekterer Sudeterlandet, vil der blive vidst en boks med baggrundsviden omkring denne begivenhed. Hvilke interesser havde Tyskland i dette, hvorfor gjorde man ikke noget fra allieret side osv. Man kan så vælge at gøre, som man reelt gjorde – nemlig ingenting, eller man kan gå en helt anden vej. Man bliver på denne måde holdt i ”historisk sync” med virkeligheden.

Man får et om end forsimplet indblik i, hvad der skal til for at styre et land ind i, igennem og ud af en krig. At man kan spille drabelige supermagter såvel som fredelige småstater bibringer HOI2 en vigtig variation og giver ligeledes spilleren en vigtig nuancering af en i underholdningsgenren ofte meget karikeret periode af verdenshistorien.

Vælger man at spille en af de små nationer, har man dog meget lidt påvirkning på den store udvikling. Ganske realistisk, men det gør også, at spilleren mere føler sig som en passiv beskuer af historiens gang end en potent verdenshersker med styr på lortet. Og det er der jo ingen, der ønsker – jeg spiller som supermagt!

Alt i alt et spændende historisk krigsspil, der på mange måder ikke virker så fjernt fra virkeligheden. Et spændende, ja når man skal skrive et blogindlæg, måske for spændende strategispil, hvor man trods alt skal have hjernen med hele vejen.





Tjek linket ud!
10 min., der viser, hvilke overvejer fyren her, der spiller som Storbritannien, gør sig, når Tyskland invaderer Danmark og Norge! Filmen viser også meget godt, hvor militærstrategisk spillet kan være.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar