2014 markerer 150 året for et mørkt kapitel i dansk historie, nemlig slaget ved Dybbøl i 1864. Derfor bliver der posteret en masse penge i en række projekter, fx er DR i gang med at producere en serie, instrueret af Ole Bornedal, omhandlende 1864.
For at udvide platformen har DR valgt også at lave et spil om 1864, der bliver produceret af firmaet GearWorks.
For at udvide platformen har DR valgt også at lave et spil om 1864, der bliver produceret af firmaet GearWorks.
Baggrunden for spillet tog fart i efteråret 2011, da Det Danske Filminstitut gav en samlet støtte på 4,5 millioner kroner til forskellige spilprojekter. Og netop et af disse projekter er et spil, der på nuværende tidspunkt bærer titlen Time Out 1864: Granatchok. Spillet fik af Det Danske Filminstitut 613.028 kroner (ud af den samlede støtte på 4.5 millioner kroner) til at udvikle projektet for.
I spillet tager man rollen som soldat ved Dybbøl Mølle, hvor alle ens handlinger har en konsekvens – dog forbliver spillet historisk korrekt. Spillet vil også indeholde forskellige historiske kilder og forskellige historiske fakta. Meningen er, at man skal kunne spille sig til læring om Slaget ved Dybbøl og skal derfor kunne indgå i undervisning af de højere klasser i folkeskolen og gymnasiet. Det uddannelsesmæssige aspekt bliver også afspejlet i den grafiske stil, så spilleuniversitet får samme dystre univers som Frank Millers tegneserier (Sin City, 300 osv.)
Spillet vil komme til at køre over brugernes browser og det vil derfor være nemt at kunne spille fra flere computere. Derunder vil brugerne også kunne spille Time Out 1864: Granatchok på deres smartphones, hvilket vil kunne give spillet et større publikum.
Her er vi så ovre i en lidt anden liga end de øvrige spil vi har set eksempler på her på bloggen og det afspejler sig også i budgettet. De godt 600.000 dette spil har fået er nemlig kun til projektudvikling og ikke det hvad spillet forventes at koste. Da en del af spiludviklerne sidder inde ved siden af mit kontor :-) kender jeg lidt til det og jeg tror de regner med at skulle bruge 4-5 millioner i alt og har samlet godt en million pt.
SvarSletMen det viser også noget om, at de mange (for mig at se) lidt mislykkede historiespil der findes, måske nok så meget skyldes underfinansiering. 500.000 - 1.000.000 kroner er bare ikke særligt meget når det handler om spil. Jeg er spændt på at se resultatet af dette her fordi der er professionelle spiludviklere inde over. Hvor meget undervisningspotentiale der bliver i spillet vil jeg dog nok tillade mig at være lidt skeptisk overfor, men det skal man nok skrive når man søger :-). Men så vidt jeg har forstået skal spillet være en del af en større websatsning fra DR i forbindelse med jubilæet, hvor det måske skal spille sammen med egentlige undervisningsmaterialer