Kursusplan

Hvor intet andet er nævnt foregår undervisning på Åbogade 40, bygning 5794, lokale 127

1 Kursusintroduktion
Tirsdag 7/2 kl. 10.15-12.30

Præsentation af kurset, redskaber, obligatoriske opgaver og danmarkshistorien.dk. Præsentation af 1. skriveopgave.

Læs gerne artiklen "Historieformidling i en elektronisk tidsalder" på http://www.emu.dk/gym/fag/hi/noter/noter173art.pdf. Læs evt. også Introduktionen (s. 11-25) i antologien "Det interaktive museum"

Herudover bør man gøre sig bekendt med hjemmeside danmarkshistorien.dk, herunder skrivevejledning for artikelforfattere: http://danmarkshistorien.dk/uploads/media/Skrivevejledning-artikel.pdf

2 Historien mellem ny oplysningstid og oplevelsesøkonomi
Tirsdag 14/2 kl. 10.15-12.30

Her fokusere vi på hvilken rolle historien og historikeren kan spille i det nye videnssamfund. Er vi med den digitale udvikling på randen af en ny oplysningstid, eller er historien reduceret til indholdsleverandør for oplevelsesøkonomien?

Læs Jørgen Bang: "Den digitaliserede kulturarv" på http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/3949/3459

Kig også på projektet europeana.eu og prøv om I kan finde ud af hvad det er for en størrelse. 

Læs evt. Niels Kayser-Nielsens Historiens forvandlinger, kapitlet "Historiebrug mellem kulturarv og oplevelsesøkonomi". Det findes i kompendiet

3 Skriv til net – en artikel til danmarkshistorien.dk
Tirsdag 21/2 kl. 10.15-12.30

Vi fokusere her på feedback på 1. skriveøvelse. Der udsendes materiale i FC-konferencen.

4 Skrivekursus modul 1 v. Peter Bejder
Tirsdag 28/2 kl. 9.15-13.00

5 Skrivekursus modul 2 v. Peter Bejder
Tirsdag 6/3 kl. 9.15-13.00

6 IT i arkivernes og museernes formidling
Tirsdag 13/3 kl. 10.15-12.30

Vi ser denne gang på museerne og i mindre grad arkivernes brug af IT, både på nettet og i deres udstillinger.

Læs:
  • John Falk "Den museumsbesøgendes oplevelse: hvem kommer, hvorfor og med hvilke følger?" i Det interaktive museum s. 27-39 (findes i kompendie)
  • Signe Lykke Littrup og Mikkel Thelle "Erindringer fra maskinen: En fortælling om digital museumsformidling" i Det interaktive museum s. 61-76 (findes i kompendie)
  • Mads Daugbjerg "En oplevelse af oplysning: Fornuft og følelse i erindringen om Dybbøl og 1864" Nordisk Museologi 2008 nr. 1-2 s. 33-54 (findes i kompendie)
  • Besøg et par museumshjemmesider og kig på deres hjemmeside og onlinemateriale
7 Webstedet som historieformidlingsplatform
Tirsdag 20/3 kl. 10.15-12.30

Her kigger vi på webstedet eller hjemmesidens potentiale for historieformidling. Vi lægger særligt vægt på hjemmesiden som udgivelsesform og på hvorledes man kommunikere kompliceret og sammensat indhold via websider.

Læs:
  • Steve Krug "Dont make me think - a common sense approach to web usability" kap. 1-7 (og gerne resten af bogen - den kan læses på en dag)
  • Find eksempler på historiehjemmesider og kig på dem ud fra bogens principper

8 Spil i formidling og undervisning
Tirsdag 27/3 kl. 10.15-12.30

Vi sætter fokus på spil - både i et formidlings- og et læringsperspektiv.
  • Kig på Leg og Lær forsøget
  • Se eksemplerne på spil her på bloggen og overvej deres potentiale som læring og formidling
  • Læs "Fun Inc." - (i det mindste kap. :1,2,6,9,10)

9 IT og undervisningsmateriale på ungdomsuddannelserne
Tirsdag 10/4 kl. 10.15-12.30

Vi ser på muligheder og udfordringer ved brug af IT i undervisning og produktion af undervisningsmateriale.

Vi starter med et eksternt oplæg ved Allan Ahle som er fagansvarlig for historie ved Odder Gymnasium og selv har skrevet flere lærebøger

11/4 - 1/5: Arbejde med projekter med mulighed for vejledning

10 Seminar med studenterpræsentationer
Tirsdag 1/5 kl. 9.15-13.00

11 Skrivevejledningsdag med Peter Bejder
Tirsdag 8/5 – tidspunkt aftales individuelt – 1461/616

12 Afslutning, evaluering og opgavevejledning
Tirsdag 15/5 kl. 10.15-13.00


Kursusbeskrivelse
Kurset skal give deltagerne kendskab til grundlæggende principper og praksis indenfor IT-baseret historieformidling, samt vurdere og analysere konkrete eksempler på IT-baseret historieformidling. Herudover skal kurset øve deltagerne i at skrive formidlingstekster, både generelt og specifikt rettet til internettet. Formen på undervisning vil være ugentlig holdundervisning suppleret med mindre opgaver undervejs. Praktiske eksempler på historieformidling vil spille en stor rolle på kurset.

Kurset vil blandt andet indeholde:
•    Generelt skrivekursus ved ekstern underviser
•    Øvelse i at skrive tekster til danmarkshistorien.dk
•    Historieformidling online (hjemmesider og andre tiltag)
•    IT i museernes formidling
•    Spil som historieformidling og historiespil som underholdning
•    IT-baseret undervisningsmateriale i gymnasierne

Kurset kræver ingen særlige tekniske forudsætninger, men man skal være villig til at lære at bruge visse simple kommunikations- og samarbejdsværktøjer vi vil gøre brug af på kurset.