Kvostedgård, en bondegård fra 1700tallet, flyttet i 1938 til en vestjysk hede hvor den nu er en del af frilandsmuseet Hjerl Hede. Hjerl Hede formidler den lille danske landsbys historie igennem 17- og 1800tallet, og har, til undervisningsbrug, lavet en side om netop Kvostedgård.
www.kvostedgaarden.dk
Formidlingen om Kvostedgård er rettet mod 4.-6. klasse, på siden er der info til læreren om hvordan undervisningen og materialet kan skrues sammen, og derudover er der så selve historieformidlingen.
Der er 8 videoer med historier om gårdens opbygning, dens beboere og lignende. Generelt har alle disse videoer dårlig lyd, er ALT for lange (mellem 8 og 15min), og er på grænsen til det kedelige, særligt når man påtænker de skal formidle til børn. Selve historierne fejler intet, men formidlingen er ikke så succesfuld – efter min vurdering.
Siden indeholder også et spil hvor man vælger at følge Marie eller Mads (ca. 11årige børn) og en dag i deres liv på gården. Undervejs i spillet, som er gennemført på ca. 30min, fortælles der om hverdagen, og nogle udvalgte emner, som det at kærne smør eller høste. Man skal undervejs svare på nogle spørgsmål (f.eks. hvad et tællelys er), og rundt i landsbyen for eksempelvis at aflevere en madpakke til høstmændene eller sende køerne på græs.
Spillet giver et indblik i børnenes liv på gården, hvad de arbejdede med, og at der kun var tid til at gå i skole få timer og slet ikke under høsten. Det giver også noget letforståeligt viden om landsbylivet, så rent fagligt synes jeg spillet er OK til skolebørn på ca. 10 år.
Spillet skifter imellem fine panoramabilleder i gården og stalden hvor man kan se sig rundt og finde viden om genstandene, og videre til grafik af vekslende kvalitet når man skal rundt i landsbyen – en mærkelig kombination der trækker min vurdering af spillet i negativ retning.
På nogle punkter er der kælet for detaljerne og spillet ser indbydende ud, i den næste scene ligner grafikken noget der, groft sagt, er bygget af legoklodser eller en amatørs første hjemmelavede spil.
Min helt overordnede vurdering af kvaliteten af denne sides historieformidling er altså blandet.
Selve grundidéen er god nok, specielt hvis skoleklasserne kunne koble det samme med et besøg på frilandsmuseet og prøve nogle af tingene i praksis. I spillet er der fokus på børnenes liv på gården, den faktuelle viden er tilpasset aldersgruppen og længden på spillet er fin til undervisningsbrug. På førnævnte punkter er formidlingen dog ramt ved siden af, og selvom børnene nok vil begejstres af et spil i undervisningen, så er elementer af denne side så kedsommelige at de kan kvæle selv en 10årigs begejstring.
Fantastisk! Da jeg så filmen derinde troede jeg et øjeblik det var dialektservice fra Rytteriet.
SvarSletGrundideen er vel meget god men det bliver et underligt misk-mask af en masse forskelligt. Og så er spillet/siden et godt eksempel på at man gemmer indhold væk ud fra en misforstået ide om brugervenlighed.
Hjerl Hede gør ikke meget reklame for det på deres egen hjemmeside og de to firmaer der har udviklet det har begge nedlagt deres hjemmesider siden dengang såå...
Jeg kan kun give dig ret i din vurdering af spillet.
SvarSletEfter selv at have spillet det et stykke tid indfandt der sig meget hurtigt en frustration over scenerne hvor man vha. piletasterne skal finde rundt i byen. Det for mig virker fuldstændigt ligegyldigt og rent ud sagt irriterende (måske pga. den alt andet end fantastiske grafik).
Men samtidigt med denne frustration, var der også en følelse af at der faktisk var lagt en stort arbejde i scenerne på gården, vandmøllen etc. som fungerede ganske udmærket. Og med et ganske fint lærings niveau, specielt hvis man tager højde for at det er lavet til børn i 10-års alderen.
Måske det alt i alt er et godt eksempel på at man nogle gange skal holde tingene simple, i stedet for at prøve at tvinge et interaktivt niveau nedover det, bare fordi man tror det kan fast holde interessen hos brugeren.
Det virkede i hvert fald ikke for mig.
Ja der er faktisk flere elementer hvor der ser ud til at være brugt en del tid og som ser ok ud. Mon ikke man havde skabt noget mere brugbart hvis man havde splittet det op i mindre dele og lagt dem ud på en simpel hjemmeside
SvarSletEnig, enig og enig.
SvarSletDer er vist mest dårligt at sige om dette spil og resten af siden, jeg kan dog særligt godt lide sammenligningen med Rytteriets dialektservice!
Mon ikke vi kan finde et godt stykket historie der også er spændende formidlet et sted? Jeg sender udfordringen videre...
Har forresten fundet frem til at projektet har modtaget i alt en halv million i støtte fra Kulturministeriet og Undervisningsministeriet.
SvarSletHahaha rytteriets dialektservice :)
SvarSletI forhold til pengene, som du skrev Peter synes jeg ikke at videoerne funger / er gode nok. Jeg kan sagtens understøtte mig Lines kommentar om, at nogle steder kan det se ud, som om der er brugt meget tid på det. Men selvom formidlingen er til 4.-6. klasse, så kan man sagtens gøre sig mere umage.
Jeg var ikke fan...