"Spillet
om Danmark" er et underholdende spil om kampen om magten i Danmark i vikingetiden, hvor
konkurrence, strategi og læring blandes sammen. Spillet er beregnet til
folkeskolens ældste klasser, hvor det vil kunne bruges i et tværfagligt undervisningsforløb
i historie og kristendom. Der er mange interessante elementer i spillet, men det
kræver en del metaviden for at forstå indholdet, og hvordan man spiller
spillet.
Roskilde Museum har med støtte fra Kulturministeriets
e-museumspulje udviklet spillet til folkeskolens 5.-7. klasse. Spillet skal
være et nyt medie til at lære om, da Danmark blev samlet og kristendommen
indført. Selve spillet foregår ved, at man er 2 til 4 spillere, der sidder ved
samme computer og skiftes til at spille sin tur mod hinanden. Man spiller som
en mægtig fyrste/ høvding og skal som i andre turbaserede strategispil forsøge
at erobre hele kortet – her Danmark og det sydlige Sverige.
Link til spillet: www.roskildemuseum.dk/Default.aspx?ID=110
Undervejs i spillet får hver spiller nogle opgaver, der skal
løses, og den spiller, der først løser sin opgave, vinder runden. Hovedmålet er
dog at erobre hele Danmark. Som spiller bliver man udsat for en række dilemmaer
i spillet, som f.eks. om man skal lade den kristne missionær bygge en kirke,
eller om man vil fejre Jol. Disse dilemmaer skal afspejle overgangen fra asatro
til kristendom.
Rent spilteknisk er spillet simpelt nok til, at man hurtigt kan finde ud af det, men der er en del ting, som godt måtte være blevet forklaret inden spillet starter. F.eks. hvordan man zoomer ud på koret (man skal scrolle), samt at man kan opgradere sine tropper (man klikker på den grønne prik ud for enheden). Lydsiden til spillet er dog ret underholdende.
Mange af de tekniske ting står i lærervejledningen til
spillet, fandt jeg ud af. Det kræves altså at der er en lærer til at forklare,
hvordan spillet fungerer. Ligeledes står der også i vejledningen, at ens
trosbarometer bliver påvirket af om man støtter den kristne missionær eller den
asatro spåkone. Det gør spillet lidt bøvlet, at man skal sætte sig ind i en
masse ting før man går i gang (man skal læse brugsanvisningen…).
Overordnet vurdering af spillet
Konkurrenceelementet er en god ting ved spillet, der sikkert
vil kunne holde opmærksomheden fanget hos folkeskoleelever. Hvis man samtidig
får nogle instruktioner til spillet af en lærer og noget baggrundsviden om
Danmark i vikingetiden, så vil man sikkert få en hel del ud af spillet.
Jeg har ikke kunne finde ud af, hvad spillet har kostet at lave, men da det fungerer og sikkert vil kunne lære eleverne noget, så er det nok pengene værd.
Jeg har ikke kunne finde ud af, hvad spillet har kostet at lave, men da det fungerer og sikkert vil kunne lære eleverne noget, så er det nok pengene værd.
Spillet har kostet ca. 500.000 kr. og har fået hårde ord med på vejen af den evalueringsrapport, som nogle folk fra DPU lavede om dette og tilsvarende projekter for et par år siden. Blandt andet siger det at spillet har "et næsten uanvendeligt interaktionsdesign og didaktisk design".
SvarSletSom de også påpeger er spillet for en lærer betragtet meget ufleksibelt og egner sig derfor dårligt til at bruge i undervisningen blandt andet fordi man som lærer næsten bliver nød til at spille det hele igennem først.
Jeg tror ambitionerne har været meget høje ved spillet. Det ligner jo lidt en miniudgave af Civilization. Men jeg tror også at man må sande at sådanne "rigtige" spilprojekter både kræver flere midler og flere udviklerkompetencer. Igen står vi for mig at se med et spil, hvor man har ladet sig fange af hvad der på papiret lignede en god ide og så bare har løbet linen ud. Som evalueringsrapporten også fastslår er spillet gemt meget langt væk på museets hjemmeside, så noget kunne tyde på de heller ikke selv tror så meget på det.
Igen, hvis man kun skal spille et spil for at lære noget og ikke for at have det sjovt så kræver det at spillet kan noget almindelig undervisning ikke kan. Og det er lidt svært at få øje på her.