onsdag den 14. marts 2012

Musik som vidensformidling


Den mest udbredte måde at arbejde med IT-vidensformidling, er den klassiske internetside, hvor skaberne forsøger at gøre brugerne opmærksomme på en række informationer, gerne ved at tilføje billeder, spil, quizzer, mm, for at gøre oplevelsen mere spændende. Dette er som udgangspunkt en udemærket måde, men afhænger af hvor vellykket siden er, hvilket varierer meget. Nogen gange falder man dog over alternative måder, hvorpå internettet kan udnyttes, hvilket jeg selv oplevede, da jeg blev bekendt med denne kanal fra youtube, som går ud på at formidle historie gennem musik.

http://www.youtube.com/user/historyteachers


Skaberne bag videoerne er, i den udstrækning man kan stole på youtubes trovædighed, historieundervisere fra Honolulu på Hawaii, der har taget forskellige historiske begreber, personer og perioder, og omdannet dem til musik ud fra kendte melodier. Formålt med kanalen er ganske kort at gøre historieundervisningen mere underholdende.

Jeg blev selv bekendt med historyteachers, som skaberne kalder kanalen, da jeg ved et tilfælde fulgte et link til den nedenstående video om vikingerne.


Videoerne er en alternativ måde at formidle viden på, og kunne godt forestille mig, at de ville tilføre lidt dynamik til historieundervisningen i folkeskoler eller gymnasier. På de lavere niveauer er det muligt at bruge videoerne som en intro til et nyt emne og på ungdomsuddannelserne som en del af et projekt. Dette kunne ske ved, at eleverne fik en video, og ud fra de oplysninger de herigennem kunne uddrage, selv skulle finde frem til yderligere informationer om emnet. På denne måde inddrages eleverne mere aktivt, samtidig med at de får muligheden for at anvende internettet i undervisningen.

At historien ses fra et amerikansk perspektiv skinner til tider lidt igennem, men det kunne udnyttes til at udpege, hvordan opfattelsen af historien kan variere, og at man måske ikke er helt enige på nogle områder.



Det er en uheldig begrænsning, at historyteachers må tilpasse deres budskaber til de anvendte numre, da dele af forståelsen i videoer kan gå tabt, eller bliver fortalt i for vage vendinger, men synes dog, at de for det meste slipper ganske godt fra det. 

Min egen vurdering er, at videoerne er en simpel men humoristisk måde at formidle historie på, der muligvis kan ruske lidt op den traditionelle historieundervisning, der kan have svært ved at fange eleverne. 


3 kommentarer:

  1. Det er da nogle meget sjove videoer. Jeg synes dog at lyden er lidt irriterende i sangen om den franske revolution...
    Generelt synes jeg at sangene kræver en del forhåndsviden for at kunne forstå, hvad det handler om - især med den franske revolution. Men det får man vel via den daglige undervisning i historie.

    Jeg kom til at tænke på nogle en anden video-række på Youtube, der har lidt af det samme koncept; Epic Rap Battles of History:

    www.youtube.com/user/ERB

    I kender det sikkert godt, men det handler om at to berømte personer i historien skal dyste mod hinanden i bedste gangsta rap battle-stil. Det er ikke kun historiske personer, der synger i videoerne, bl.a. er Mario brødrene og Darth Vader med, men det er meget underholdende!

    SvarSlet
  2. Det var dog helt igennem pragtfuldt! Det er så sjældent man sidder og griner for sig selv mere, men da jeg så videoen om Da Vinci var jeg færdig :-)

    Jo faktisk en meget professionel udførelse alt taget i betragtning, og egentlig bygger det vel videre på en tradition der er meget ældre end moderne historieforskning. Nemlig at historie fortælles og genfortælles gennem sange og viser.

    Som formidlingsform er jeg lidt i tvivl om hvor meget man direkte "lærer" af at høre sangene, men på den anden side skal man heller ikke undervurdere at netop sådan noget som dette her, er det der får viden til at blive hængende. Selv min 9-årige datter ved fx at Danmark sendte et hospitalsskib til Koreakrigen i 1949 eller ca. deromkring.

    At lave sangene og videoerne har dog helt sikkert været meget lærerigt, og som Michael også antyder er det jo guf for historiebrugsanalyse. Skal helt sikkert bruge mere tid på den kanal

    SvarSlet
  3. Genialt! Jeg ville ønske at vi på mit gymnasie havde benyttet det noget mere. Jeg synes det er en fed måde at enten introducere et emne eller afslutte et emne på. Det gør historie mere levende, og i vore tid med store hollywood produktioner osv. er det meget tidssvarende og moderne. Det ville helt sikkert fange nogle uinteresseret gymnasieelver på. Det er en god måde at gøre emne meget mere interessant på. Og med nutidens teknologi kunne man endda måske sætte eleverne til i projekter at lave deres egen fortolkning af et historisk emne.

    SvarSlet