mandag den 20. februar 2012

Kommunikation og mangel på samme

 Det er svært at skrive så folk kan forstå det - det gælder både privatpersoner og (måske ikke mindst) store organisationer. Ofte går man ud fra at jo større og derved mere professionel et foretagende er, jo flere dygtige mennesker har de til at stå for deres kommunikation. Ser man på de konkrete eksempler ser det imidlertid ud til at det ofte nærmest er modsat. Banker, offentlige institutioner og universiteter, kan producere noget af det mest sorte kommunikation man kan forestille sig. Nedenstående er et pragtfuldt eksempel som jeg har tyvstjålet fra en blog af Christiane Vejlø som har skabt elektronista.dk der er en blog/virksomhed/magasin mv. der skriver om nye digitale trends set med kvindelige øjne. Den er afgjort et besøg værd, men læs først nedenstående som starter med at Christiane modtager en mail fra Danid....

Taget fra http://but-why.dk/den-digitale-forbruger/men-hvad-er-det-sa-i-mener


Det er ikke altid nemt at finde ud af hvad det offentlige mener, når de sender emails og anden skriftlig kommunikation. Det er kompliceret at kommunikere teknologi til almindelige mennesker, og derfor kræver det også man gør sig ekstra meget umage for netop ikke at fremmedgøre læseren. Det synes jeg ikke lykkes i dagens eksempel.

Forleden modtog jeg en mail fra DanID. De prøver at fortælle mig noget om min digitale signatur. Men som bruger er jeg mere forvirret efter en før jeg læste mailen. Jeg har ved hvert afsnit tilføjet de overvejelser, som jeg (eller en anden helt almindelige bruger) nok kunne være tilbøjelig til at tænke.
Kan vi virkelig byde helt almindelige brugere den form for kommunikation? Hvad synes du?

Kære Christiane
Vi har registreret, at din Digitale Signatur udløber 04/10-2011.
Uha, hvad er det lige den Digitale Signatur er?

Digital Signatur er den 1. juli 2010 afløst af NemID, hvorfor du ikke kan forny din Digitale Signatur.
Men er der så ikke noget der hedder Digital Signatur?

Vi kan i stedet tilbyde dig NemID – den nye Digitale Signatur,
men troede ikke der var mere digital signatur?

der giver adgang til samme services som din Digitale Signatur i dag.
hvorfor har I så lavet en ny?

Har du allerede fået NemID via din bank eller bestilt NemID på nemid.nu, kan du se bort fra denne mail.
Burde I ikke vide at jeg allerede har det? Og derfor ikke belemre mig med forvirrende mails?

Din gamle Digitale Signatur udløber som nævnt 04/10-2011.
Ja det kan jeg så forstå

Skal du ikke bruge den gamle signatur
nej det skal jeg vel ikke så??
kan du slette den ved at trykke på Start-knappen, vælge menupunktet Digital Signatur og trykke på Slet Signatur.
Hvilken start-knap???

Vær opmærksom på at hvis du har krypteret data, f.eks. har modtaget krypteret e-mail, skal du stadig bruge den gamle signatur til at åbne de gamle e-mails.
hvad er krypteret data? hvad for nogle gamle emails? skal jeg nu alligevel bruge den gamle Digitale Signatur??? Men jeg kan jo ikke forny den siger I??

Venlig hilsenDanID A/SEmailen blev fulgt op af endnu en email som kryptisk forklarede at den foregående mail kunne betragtes som troværdig. Hvorfor var ikke helt klart.

3 kommentarer:

  1. Det virker rigtig meget som et forsøg, fra DanID side, på at yde en "kundeservice" for at undgå forvirrede kunder. At det så har den fuldstændig modsatte effekt er meget uheldigt. I stedet for at afværge kaos skaber de det med en sådan mail.
    Burde de endvidere ikke også have en database hvor de kan se om man har modtaget, og fået oprettet et nemid?
    Har selv oplevet at få lignede mail, især SKAT og SU er rigtig gode til at sende mails, som virkelig kan skabe forvirring. SU har også lave det så smart at man ikke kan ringe til dem, men kun sende mails til deres servicecenter som aldrig svare...

    SvarSlet
  2. Rigtig interessant indlæg Nicki, og hvor stiller hun dog mange rammende underspørgsmål til mailen fra DanID. Utroligt at DanID, SKAT og SU styrelsen - som er tre meget vigtige institutioner for os brugere - ikke er mere klare og tydelige i deres budskab.

    SvarSlet
  3. Der er helt klart noget om at det er dårlig kommunikation, men nogle af de spørgsmål hun stiller undervejs til mailen er måske også overdrevet lidt.
    Man har jo kun en digital signatur hvis man har oprettet en, hvilket kræver gennemgang af en del sider med information om hvad det er, giver adgang til osv - siden hendes digitale signatur udløber har hun jo altså selv oprettet en engang.
    En del af de andre spørgsmål til mailen finder jeg lidt flabede (i mangel på et bedre ord), og det er ikke spørgsmål jeg undrer mig over undervejs i mailen.
    At mailen i den grad kunne give mere klar information er jeg helt enig i, men nogle af hendes spørgsmål synes jeg bare er til for at prøve at påvise ufatteligt dårligt kommunikation på noget der måske ikke er helt så elendigt i sig selv...

    SvarSlet